Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Trójmiasto: 10 lat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
01-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-09-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Trójmiasto: 10 lat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
fot. kallerna (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Od oddania do użytku linii kolejowych nr 248 i 253, tworzących Pomorską Kolej Metropolitalną, minęła już dekada. Od tego czasu pociągi na nowo wybudowanej trasie obsłużyły ponad 36 milionów pasażerów. Dziś bez jej istnienia trudno wyobrazić sobie sprawne funkcjonowanie transportu aglomeracyjnego i regionalnego na Pomorzu.

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w dniu 1 września po raz pierwszy na nowo powstałe linie kolejowe nr 248 i 253, wybudowane częściowo w śladzie historycznej Kolei Kokoszkowskiej, wyruszyły regularne pociągi pasażerskie. Przypomnijmy, że jest to ciąg linii kolejowych łączących stację kolejową Gdańsk Wrzeszcz z linią kolejową nr 201 w Gdańsku Osowej (kierunek Gdynia) i Rębiechowie (kierunek Żukowo, Kartuzy, Kościerzyna). Dzięki tej największej w historii samorządu województwa pomorskiego inwestycji, której wartość przekroczyła 1 mld zł, zapewniono także bezpośrednie połączenie kolejowe do portu lotniczego Gdańsk-Rębiechowo. Poprawiła się także dostępność zachodnich dzielnic mieszkaniowych stolicy Pomorza, które charakteryzuje dość mocno rozproszona zabudowa.

Przełomem było również zapewnienie bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska na Kaszuby – do Kościerzyny oraz do Kartuz, gdzie pociągi w codziennym ruchu planowym wróciły po ponad dwóch dekadach przerwy. Wcześniej podróż z Gdańska do Kościerzyny była możliwa wyłącznie z przesiadką w Gdyni, co przekładało się na znaczne wydłużenie czasu przejazdu. Warto dodać, że w przypadku PKM mówimy także o pierwszym projekcie budowy nowej linii kolejowej po 1989 roku, nie licząc łącznic. Historia przedsięwzięcia sięga roku 2008, kiedy zostało ono uwzględnione na liście projektów kluczowych, przewidzianych do objęcia unijnym dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W tym miejscu warto dodać, że z funduszy europejskich przyznano wsparcie pokrywające 85% kosztów kwalifikowalnych. 

Nieco ponad rok później powstało już studium wykonalności dla inwestycji, zaś na początku 2013 ruszyły pierwsze prace przygotowawcze. Budowa ruszyła w lipcu 2013. Od jej rozpoczęcia do uruchomienia przewozów minęły zatem nieco ponad 2 lata. Zważywszy na ogromną skalę wyzwań, związanych z samą realizacją tego pionierskiego zadania, jak również koniecznością utworzenia nowego zarządcy infrastruktury kolejowej i budową kompetencji w tym zakresie właściwie od podstaw, trzeba przyznać, że był to bardzo duży sukces. Choć wówczas wielu w to nie wierzyło, udało się zrealizować inwestycję w założonym harmonogramie. Dziś bez istnienia PKM trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie transportu aglomeracyjnego w Trójmieście, ale i transportu regionalnego w centralnej części Kaszub.

Dzięki istnieniu PKM i zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe odbudowie tzw. bajpasu kartuskiego możliwe było utrzymanie połączeń kolejowych z Trójmiasta do Kartuz bez autobusowej komunikacji zastępczej, pomimo rozpoczęcia modernizacji linii kolejowej nr 201. PKM wskazuje jednak, że największym sukcesem był skokowy wzrost liczby pasażerów. Jak przekazała spółka w informacji prasowej, do 2015 roku z połączeń kolejowych z Gdyni do Kościerzyny korzystało ok. 40 tys. pasażerów miesięcznie. Obecnie z połączeń PKM korzysta aż 450 tys. osób w ciągu miesiąca. Chwilą próby dla popularności PKM była oczywiście pandemia COVID-19, jednakże już w 2022 roku udało się osiągnąć nieco większą liczbę pasażerów niż w przedpandemicznym roku 2019.

Dużym mankamentem, niezawinionym w żadnej mierze przez PKM i samorząd województwa pomorskiego, był brak synchronizacji czasowej pomiędzy elektryfikacją trasy, zakończoną w roku 2023, a modernizacją i elektryfikacją wspomnianej linii kolejowej nr 201, która zaczęła się dopiero w tym roku. W efekcie PKM jest obsługiwana przez tabor elektryczny w znikomym stopniu. Zakończenie modernizacji tzw. starej magistrali węglowej, które wpłynie na duży wzrost atrakcyjności połączeń (zwłaszcza do Kościerzyny – dzięki skróceniu czasu przejazdu) nie będzie jednak zakończeniem projektu PKM. Samorząd województwa pomorskiego przygotowuje się bowiem do kolejnego etapu inwestycji, czyli tzw. PKM Południe, łączącej centrum Gdańska z południowymi dzielnicami mieszkaniowymi.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rok nowego zarządu Polregio. Bilans zmian, inwestycji i wyzwań

Biznes

Nowy system oznaczeń linii komunikacyjnych w Małopolsce

Pasażer

Nowy system oznaczeń linii komunikacyjnych w Małopolsce

Mikołaj Kobryński 06 czerwca 2025

Rekordowy miesiąc w Kolejach Wielkopolskich

Biznes

Rekordowy miesiąc w Kolejach Wielkopolskich

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Startują przetargi na obsługę pociągów do Rypina i Wierzchucina

Zintegrowany transport

Arriva z kolejnym kontraktem na rynku czeskim

Biznes

Arriva z kolejnym kontraktem na rynku czeskim

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Zobacz również:

Rok nowego zarządu Polregio. Bilans zmian, inwestycji i wyzwań

Biznes

Nowy system oznaczeń linii komunikacyjnych w Małopolsce

Pasażer

Nowy system oznaczeń linii komunikacyjnych w Małopolsce

Mikołaj Kobryński 06 czerwca 2025

Rekordowy miesiąc w Kolejach Wielkopolskich

Biznes

Rekordowy miesiąc w Kolejach Wielkopolskich

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Startują przetargi na obsługę pociągów do Rypina i Wierzchucina

Zintegrowany transport

Arriva z kolejnym kontraktem na rynku czeskim

Biznes

Arriva z kolejnym kontraktem na rynku czeskim

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij